Na vánoční dárky letos v ČR „padne“ šedesát miliard korun. Třetina se „vyplýtvá“ na dárky, které se nestrefí do přání

NázorTéma týdne
Vánoce každoročně vhánějí do obchodů a na weby e-shopů davy zákazníků. Pořádných orgií se konečně dočkají čtyři z každých deseti žen, které míní, že nakupování je lepší než sex. Češi letos za dárky utratí v průměru necelých 7400 korun, jak plyne z průzkumu společnosti Ferratum. Anebo 6137 korun, jak plyne pro změnu z průzkumu pro společnost Profi Credit. Průměr obou průměrů dělá nějakých 6770 korun.
Češi letos utratí za celé Vánoce více než loni. Foto: pixabay

Celkové vánoční výdaje Čechů – tedy kromě dárků také za stromeček, cukroví, alkohol či jídlo – se letos budou pohybovat kolem 11 tisíc korun na obyvatele. V souhrnu, za celou dospělou populaci České republiky, půjde o 96 miliard korun. Vánoce tak i letos potvrdí své postavení svátku, který je z hlediska obchodníků suverénně nejvýnosnější. Češi přitom letos utratí za celé Vánoce více než loni. Zmíněná suma 11 tisíc korun je totiž o necelou tisícovku vyšší než odpovídající suma loňská.

Ježíšek si tedy pro letošek vyhradil na dárky pod české stromečky sumu skoro 60 miliard korun. Vlastně i o něco více, protože dárky kupuje i část populace mladší 18 let, byť jde zpravidla o peníze rodičů. Takže řekněme, že jsme na rovných 60 miliardách celkových výdajů za dárky.

PSALI JSME:
Čechy letos Vánoce přijdou na 96 miliard korun. Za dárky plánujeme utratit o tisícovku více než loni

Ekonomové upozorňují, že Vánoce – přísně vzato – nejsou zrovna efektivní. Proslulou je v tomto směru vousatá studie „Vánoční ztráta mrtvé váhy“ z pera Joela Waldfogela, ekonoma Yaleovy univerzity, publikovaná v American Economic Review v roce 1993.

Waldfogel prokazuje, že při vánočním obdarovávání vzniká ztráta mrtvé váhy ve výši deseti procent až třetiny z ceny dárků. To proto, že darující málokdy zná tak precizně tužby a přání obdarovávaného, aby je mohl efektivně „vykrýt“. Zkrátka aby se do nich strefil. Kdyby si příjemce pozornosti mohl dárek zvolit sám, velice často by vybral lépe a dosáhl vyššího osobního užitku. To lze převést i do peněžního vyjádření.

Z hlediska kalkulace ekonomické efektivnosti je tedy nejlepší položit pod stromeček obálku s hotovostí. Tak podle Waldfogelovy analýzy činí nejčastěji, ze 43 procent, prarodiče (uvědomují si, že se stěží trefí do módních nálad vnuků a vnuček). Naopak opačným extrémem jsou přátelé a sourozenci, kteří se k pozornosti ve formě hotovosti uchýlí jen v šesti procentech případů.

PSALI JSME:
Čtvrtina českých mužů shání vánoční dárky na Štědrý den

Češi jakoby Waldfogela vyslyšeli. V posledních letech začínají pod vánočním stromečkem stále více dominovat obálky s penězi na úkor překvapivých a kreativních dárků, plyne z loňského průzkumu Wüstenrotu. Peníze letos daruje zhruba 50 procent Čechů.

Nicméně nehotovostní a nepeněžní dárky v souhrnu stále vítězí. Jsou staré jako lidstvo samo. Proč, když jsou tak neefektivní, pořád nad prostou hotovostí dominují? Darovat hotovost je příliš snadné. Celkový užitek z dárku totiž nemusí plynout jen čistě z užitku, jejž nám přinese sama darovaná věc, ale tvoří jej i duševní potěšení. I když třeba není úplně podle představ, nedostatek je více než kompenzován pohlazením po duši, že na nás kdosi myslel a snažil se vybrat dar, který nám udělá radost. Navíc sám obřad rozbalování dárku uvolňuje pozitivní energii a též zvyšuje psychickou potěchu.

Ale zpět k počtáři Waldfogelovi. Ekonomická teorie zná ztrátu mrtvé váhy původně v oblasti daní, kde vyjadřuje ztráty ekonomiky plynoucí ze změn v chování subjektů, na něž je daň uvalena. Waldfogel ve zmíněné studii argumentuje, že vánoční mrtvá ztráta je v USA vyšší než mrtvá ztráta související s daněmi z příjmu. Užijeme-li jeho výpočtů pro Česko, vánoční umrtvená ztráta tu dosáhne až dvacet miliard korun.

Autor je hlavní ekonom společnosti Czech Fund
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Finance

Jestřábí vzkaz centrální banky

Česká národní banka (ČNB) na tiskové konferenci po čtvrtečním zasedání vyslala do trhu poměrně jestřábí vzkaz: Úrokové sazby budou klesat pozvolněji, než předpokládal hlavní scénář předchozí prognózy z počátku …

Trhy podceňují možnost recese

Silná ekonomika USA, trhy na maximech a příběhy úspěchů od vládních autorit vytvářejí silný optimismus. Ovšem to vše stojí na docela křehkém fundamentu, proto se nyní recesní scénář podceňuje.

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Hypotéky zlevňují. Nazrál čas na nákup nemovitosti?

Analýza
Dobrá zpráva pro všechny, kdo uvažují o hypotéčním úvěru. čtvrteční zasedání bankovní rady České národní banky (ČNB) přineslo nové snížení úrokových sazeb o půl procentního bodu. Základní úrok se dostal na hodnotu 5,25 procenta, a je tedy na nejnižší úrovni za poslední dva roky.